Exact Audio Copy


Czym powinien się charakteryzować dobry program do zgrywania nagrań z płyty na dysk twardy komputera? Powinien to robić bezbłędnie. Jeśliby jeszcze miał miły dla oka wygląd i intuicyjną obsługę - byłby ideałem. Co wyróżnia Exact Audio Copy spośród innych? Jest uważany za jeden z najlepszych programów tego typu. Nie jest naszym celem dociekanie, czy jest to prawdą. Jedną niezaprzeczalną zaletą jest jego cena. Praktycznie darmowy program oferuje dużo więcej niż niejeden płatny. Warto więc wydać te parę złotych i wysłać autorowi widokówkę za możliwość używania go w zgodzie z prawem i sumieniem.

To co widać zaraz po instalacji, to bardzo prosty, choć niezbyt czytelny wygląd. Niestety, próba zgrywania z ustawieniami domyślnymi - w przeciwieństwie do innych programów - zakończyła się fiaskiem. Dopiero po skonfigurowaniu programu i napędów wszystko było w porządku. Dlatego tak ważna jest prawidłowa konfiguracja - może niezbyt prosta, gdyż możliwych ustawień jest sporo - ale wykonywana tylko raz. Niniejszy przewodnik będzie pomocny w zrozumieniu znaczenia poszczególnych opcji i właściwym ich ustawieniu.

I na marginesie mała uwaga. Exact Audio Copy jest programem do zgrywania nagrań możliwie jak najwierniej, tak aby wypalona z płyta możliwie mało, a nawet wcale nie różniła się od oryginału. Jeśli więc kogoś interesuje program zgrywający nagrania byle jak, ale za to szybko, powinien poszukać innego. Dotyczy to również wszystkich, których celem jest zniekształcanie nagrania za pomocą na przykład kompresorów Frauenhoffera, Lame czy podobnych. Poświęćmy chwilę tematowi cyfrowej kompresji i wogóle - cyfrowym nagraniom.

Być może nie wszyscy zdają sobie sprawę jak działa kompresja mp3, że jest to kompresja stratna, co oznacza, że część informacji jest bezpowrotnie tracona. Przyjrzyjmy się rysunkowi obok. Tak wygląda zamiana sygnału analogowego (zielona linia) na cyfrowy (czerwona). Rozdzielczość to ilość możliwych poziomów amplitudy. W standardzie audio wynosi 16 bitów, czyli 216, a więc 65 635 kombinacji. W studiach nagraniowych stosuje się rozdzielczość 24 bitową, która jest następnie konwertowana do standardu płyty audio. Z kolei częstotliwość, to ilość próbek pobieranych z sygnału w ciągu sekundy. Aby poprawnie odtworzyć pełny okres sinusoidy potrzebne są dwie próbki. Stąd próbkowanie w standardzie audio z częstotliwością 44 100 Hz daje pasmo przenoszenia do około 20 000 Hz. Na wykresie widać wyraźnie jak wielkie zniekształcenia powstałyby, gdyby zarówno rozdzielczość jak i częstotliwość próbkowania były małe. Oczywiście kompresja mp3 nie polega wyłącznie na zmniejszaniu obu tych parametrów. Zastosowano w niej algorytmy wycinające z sygnału część informacji, której teoretycznie nie powinniśmy słyszeć (najobrazowiej mówiąc - wycinamy przemówienie, którego i tak nie słyszymy stojąc wśród rozwrzeszczanego tłumu). Chociaż stosowane algorytmy dają przy kompresji z dobrą jakością efekt zbliżony do płyty audio, to jednak i tak z sygnału zostały wycięte niektóre informacje. I tutaj warto może wspomnieć o pewnej ciekawostce. Otóż człowiek słyszy teoretycznie dźwięki o częstotliwości do 20 kHz. Dlatego ustawienie pasma przenoszenia dla płyt audio na tej granicy wydawało się zasadne. Jednak okazało się, że mimo iż powyżej tej granicy nie słyszymy, to jednak sygnał sztucznie obcięty jest odczuwalne inny. Stąd pomysł płyt "Super audio" o częstotliwości próbkowania ponad 90 kHz.

Mimo wszystkich swoich ograniczeń skompresowane pliki muzyczne są niezastąpione w wielu zastosowaniach. Przesyłanie Internetem wielomegabajtowych nieskompresowanych plików wave jest nierealne. Jak również nierealne (chociaż technicznie możliwe) jest używanie ich w urządzeniach przenośnych. Ale żeby być w zgodzie z logiką - nie po to korzystamy z programu EXACT Audio Copy, żeby potem kopię zniekształcać.

Oczywiście dobry wstęp nie byłby pełny, gdyby nie zawierał długiej listy możliwości programu. Jest przecież bezdyskusyjne, że im dłuższa lista, tym lepszy program. Więc za autorem Exact Audio Copy parę cech charakterystycznych (po lewej stronie znajduje się menu pozwalające przejść dalej, jeśli ktoś bardzo niecierpliwy nie chce się, o zgrozo, z nią zaznajomić):


Możliwość ręcznego wykrywania zawartości płyty z pominięciem informacji zawartych w TOC - szczególnie przydatne przy zabezpieczonych przed kopiowaniem płytach
Możliwość korzystania ze sterowników menadżera ASPI pod Windows 95 i Windows NT - obsługiwane są napędy zarówno SCSI jak i ATAPI
Wbudowana korekcja resynchronizacji (jitter)
Do wyboru tryby zgrywania: bezpieczny, szybki i ciągły
Korekta błędów odczytu i synchronizacji w trybach bezpiecznych tak dokładna jak to tylko możliwe
Szczegółowa lista miejsc zawierających nie dające się skorygować błędy
Zgrywanie fragmentów i całych płyt do jednego pliku wave
Automatyczna redukcja prędkości w obszarze występowania błędów i przyspieszenie (jeśli napęd na to pozwala) po opuszczeniu go
Wyrównywanie poziomu zgrywanych nagrań (normalizacja)
Możliwość używania systemowego menadżera kompresorów audio (ACM - Audio Compression Manager)
Obsługa BladeEnc DLL
Obsługa zewnętrznych koderów MP3, OGG, VQF, RA i AAC do automatycznej kompresji po zakończeniu zgrywania
Zbiorcza kompresja i dekompresja z/do plików wave
Obsługa pozycji (offset) dla dokładnej kompresji/dekompresji
Wykrywanie przerw między nagraniami
Wykrywanie ciszy w przerwach między nagraniami
Automatycznie tworzenie obrazu CUE sheet, zawierającego wszystkie przerwy, pozycje indeksów, kody UPC i ISRC
Możliwość edycji, dokonywania poprawek, zmian, a nawet stworzenia od podstaw obrazu CUE sheet
Funkcjonalny odtwarzacz wybranych nagrań
Automatyczne wykrywanie cech napędów
Korekta pozycji z możliwością uzupełnienia ciszą brakujących próbek
Opcja synchronizacji styku dwóch nagrań
Nazwy plików tworzone przy użyciu internetowych lub lokalnych baz danych, a także systemowego cdplayer.ini wraz z obsługą etykiet ID3
Obsługa bazy danych słów utworów z www.lyrics.ch
Przeszukiwanie i edycja lokalnej bazy danych
Nagrywanie i funkcja nagrywania w pętli z płyt winylowych, radia, mikrofonu itp.
Automatyczna zmiana nazwy pliku w oparciu o etykietę ID3
Funkcja kopiowania zdefiniowanych fragmentów wybranych nagrań
Obsługa płyt wielosesyjnych (CD-Extra)
Pełna obsługa CD Tekstu
Możliwość wypalania na niektórych nagrywarkach
Edytor etykiet ID3 z możliwością przeciągnięcia i upuszczenia informacji pochodzących z listy nagrań lub bazy danych
Usuwanie zakłóceń po zgraniu nagrań
Mały edytor wave z możliwością kasowania, wycinania, wyrównywania poziomu, interpolacji, usuwania zakłóceń,wykrywania trzasków, redukcji szumów, zgłośniania / wyciszania, cofania zmian
Cena - program jest typu Cardware, więc praktycznie bezpłatny

Dziwnym trafem autor nie wymienił jednej podstawowej cechy programu: EAC potrafi zgrywać nagrania i czyni to naprawdę dobrze. Można natomiast mieć zastrzeżenia do innych cech, które nie zawsze działają zgodnie z oczekiwaniami, a z kolei bez niektórych funkcji spokojnie można by się było obejść. Ale to, co jest przydatne, a co całkowicie bezużyteczne - oceńcie sami.