|
Rozdzia� III - Podsumowanie
Od lat siedemdziesi�tych XX wieku j�zyki programowania i samo programowanie prze�ywaj� intensywny rozkwit. Wi��e si� to �ci�le z pojawieniem si� komputer�w osobistych i ci�g�� ich miniaturyzacj� przy wzrastaj�cej mocy obliczeniowej. Eniac, protoplasta wsp�czesnych komputer�w wype�niaj�cy ca�e pi�tro, by� wielokrotnie s�abszy od komputer�w, kt�rymi dzi� bawi� si� ju� kilkuletnie dzieci. Jednak jego programowanie by�o zadaniem z pogranicza nauki i sztuki - prawdziwym wyzwaniem dla obs�uguj�cych t� wielk� maszyn� in�ynier�w. Dzisiaj stworzenie podobnych program�w zajmuje �rednio zaawansowanemu u�ytkownikowi Pascala, C++ czy te� Javy nie wi�cej ni� jeden dzie�. Post�p w tej dziedzinie jest wi�c olbrzymi i zauwa�alny na pierwszy rzut oka.
J�zyki programowania ewoluuj� dalej wraz z rozwojem mikrokomputer�w oraz rozpowszechnianiem zastosowa� technik informatycznych. Sztuka programowania, do niedawna dost�pna tylko dla w�skiej grupy, staje si� nauk� mo�liw� do przyswojenia dla przeci�tnego u�ytkownika komputera. Zmienia si� te� jako�� obs�ugi j�zyk�w programowania. Coraz popularniejsze j�zyki obiektowe wypieraj� j�zyki wcze�niejszych generacji. Dzi�ki wykorzystaniu interfejs�w graficznych i specjalnych nak�adek tworzenie prostych program�w jest r�wnie �atwe jak budowa strony WWW (z reszt� HTML te� jest pewn� form� j�zyka programowania). Mo�na stwierdzi�, �e technologia WYSIWYG zaadaptowa�a si� do �wiata programowania wraz z wkroczeniem j�zyk�w Visual Basic oraz Java.
Trzeba jednak zwr�ci� uwag�, �e ci�gle utrzymuj� swoj� pozycj� r�wnie� starsze, tradycyjne j�zyki programowania. Ka�dy adept tej sztuki rozpoczyna swoje szkolenie od Pascala, a je�eli edukacj� informatyczn� zaczyna na poziomie szko�y podstawowej czy te� gimnazjum, to cz�sto ma do czynienia r�wnie� z sympatycznym j�zykiem Logo. Pewne prawid�owe nawyki oraz sposoby pisania program�w nabyte podczas nauki Pascala czy w�a�nie Logo procentuj� p�niej podczas poznawania bardziej zaawansowanych j�zyk�w, jak C++ czy Java.
Trudno przewidzie� dok�d zawiod� nas kolejne wersje j�zyk�w programowania. Mo�na spekulowa�, �e punktem kulminacyjnym b�dzie stworzenie system�w ucz�cych si�. Wsp�czesne sieci neuronowe s� pierwszym etapem tej drogi, a jej koniec mo�e by� nawet �mielszy ni� przewidywali tw�rcy HAL'a z "Odysei kosmicznej". By� mo�e zaawansowane j�zyki programowania w przysz�o�ci b�d� posiada�y interfejsy umo�liwiaj�ce ich obs�ug� g�osow� i to w j�zyku naturalnym. W�wczas programowanie b�dzie si� sprowadza� do rozmowy. Rodzi si� zatem pytanie, czy obie strony tej konwersacji, komputer i cz�owiek, b�d� w�wczas prezentowa� podobny poziom intelektualny? I czy w kt�rym� momencie role si� nie odwr�c�, jak sugerowali nam autorzy "Matrixa"?
|