Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się w dniach 2-
Warto przypomnieć kilka informacji na temat dysleksji.
Dysleksja rozwojowa
O specyficznych trudnościach w nauce mówimy, jeżeli niepowodzenia szkolne dotyczą tylko niektórych zakresów uczenia się i występują przy co najmniej przeciętnej inteligencji, a niejednokrotnie wysokiej sprawności intelektualnej, sprawnych narzędziach ruchu oraz zmysłach wzroku i słuchu, właściwej opiece wychowawczej oraz dydaktycznej.
Gdy trudności te mają charakter wybiórczy i przejawiają się niepowodzeniami w uczeniu się czytania i pisania, mówimy o dysleksji rozwojowej.
W przypadku specyficznych trudności w uczeniu się matematyki (głównie arytmetyki) można używać terminu dyskalkulia. Czasem trudności te występują jednocześnie, kiedy indziej mają charakter trudności izolowanych, ograniczonych do jednej umiejętności. Gdy dysleksja i dyskalkulia występują razem, są przyczyną poważnych niepowodzeń szkolnych. („Uczeń z dysleksją w szkole -
W Polsce najczęściej stosowana jest definicja dysleksji rozwojowej ujednolicona przez prekursorkę badań nad tym zagadnieniem profesor Martę Bogdanowicz.
Dysleksja zatem to „syndrom zaburzeń wyższych czynności psychicznych, które przejawiają się w postaci specyficznych trudności uczenia się czytania i pisania. Są one uwarunkowane parcjalnymi zaburzeniami rozwoju psychomotorycznego funkcji uczestniczących w czynności czytania i pisania oraz ich integracji. Wśród deficytów rozwojowych funkcji poznawczych najistotniejsze są zaburzenia funkcji językowych, w tym aspektu fonologicznego języka, decydujących o możliwościach porozumiewania się językowego” (Bogdanowicz, 2003b, s.495).
Dysleksja to zaburzenie neurorozwojowe o podlożu językowym. Jest zazwyczaj powiązana z deficytem fonologicznym. Towarzyszą jej różne problemy językowe i komunikacyjne.
Terminologia
Najczęściej stosuje się termin "dysleksja rozwojowa" dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
-
-
-
Przyczyny
Zaburzenia funkcji percepcyjno motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
Objawy dysleksji rozwojowej
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują tzw. dzieci ryzyka dysleksji.
-
-
(brzydkie pismo);
-
-
-
-
-
-
-
źródło:https://www.ptd.edu.pl
Przydatne materiały:
Uczniowie!
Zachęcamy do dalszego udziału w akcji pomocowej dla powodzian.
Wolontariat szkolny zbiera przede wszystkim pieniądze, które na miejscu zostaną odpowiednio rozgospodarowane przez służby.
Pieniądze można wrzucać do charakterystycznych puszek znajdujących się w sali 26 i sekretariacie.
Serdecznie dziękujemy i pamiętajmy, że warto pomagać :)
- Wolontariat szkolny
Zbliżają się uzupełniające wybory do Samorządu Uczniowskiego. Oto prezentacje siedmiu kandydatów, którzy liczą na wasze głosy 24.10.2024r.
Koniecznie zapoznajcie się z nimi:
Serdecznie dziękuję wszystkim za nadesłane prezentacje o tym, jak rozumiecie zdrowy styl życia, poza zbilansowaną dietą oraz wysiłkiem fizycznym. Zapraszam do obejrzenia zwycięskiej prezentacji autorstwa Alicji Żachowskiej z klasy IIF.
Autorki zwycięskich prac to:
1) Alicja Żachowska z klasy II F
2) Klara Kogut z klasy II F
3) Natalia Rekiel z klasy I B (lista rezerwowa)
4) Karolina Zielonka z klasy II D (lista rezerwowa)
Godziny otwarcia biblioteki w roku szkolnym 2022/2023 :
Pod hasłem zrównoważonego rozwoju 4 listopada 2022 r. odbędzie się inauguracja roku szkolno-akademickiego 2022/2023 - Dzień z pasją w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi w Elblągu.
Uroczystość inauguracyjna odbędzie się o godz. 11.00 w auli szkolnej. Udział w niej wezmą uczniowie klas pierwszych wraz z wychowawcami, wykładowcy i pracownicy naukowi zaprzyjaźnionych uczelni wyższych oraz zaproszeni goście. Wykład inauguracyjny Tajniki zrównoważonego rozwoju wygłoszą: dr hab. Małgorzata Gawrycka, dziekan Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej oraz dr Michał Tomczak i dr Paweł Wityk - zapowiada Agnieszka Antoniuk-Rumak, wicedyrektor II LO.
W dniach 28.11.2022r. – 05.12.2022r. uczniowie klas II i III uczestniczyli w Treningu zachowań asertywnych z elementami redukcji stresu. Zajęcia prowadzone przez psycholog Ewelinę Molską-Ciepłuch odbywały się w ramach projektu Młodzieżowi Liderzy Profilaktyki Elbląga. Głównym celem działań jest niwelowanie zagrożeń i ochrona młodzieży przed problemowym używaniem środków psychoaktywnych poprzez stworzenie zespołów uczniów przeszkolonych do podjęcia działań na rzecz lokalnej społeczności.
Serdecznie witamy po wakacjach.
Rok szkolny 2024/2025 właśnie się rozpoczął, a co za tym idzie powracamy do nauki, do pracy na nadchodzące 10 miesięcy.
Do grona społeczności Jagiellończyka dołączyli uczniowie klas pierwszych.
W tym roku mamy cztery klasy pierwsze, w których łącznie uczyć się będzie 115 uczniów. Dziś na uroczystym rozpoczęciu roku szkolnego ślubowali on być godnymi reprezentantami szkoły, z czego bardzo się cieszymy i serdecznie witamy w szkole.
Tegorocznym maturzystom życzymy owocnych powtórek przed egzaminami, zaś nam wszystkim wspaniałego, twórczego i spokojnego roku szkolnego 2024/2025 📓📓📒📒